اهداف و وظایف

 

 

 

  • اجرای استانداردهای حقوق گیرندگان خدمت (منشور حقوق بیمار،9 راه حل ایمنی بیمار و ...)
  • نظارت اخلاقی روند مراقبتهای پزشکی و فرآیندهای جاری مرکز (بهبود درد و رنج، هزینه های تحمیل شده به بیماران و اخذ رضایت آگاهانه، مراقبت از بیماران در حال احتضار- بیماران فوت شده، ترخیص با میل شخصی و ...)
  • پایش اخلاق حرفه ای و  سازمانی در بیمارستان(هر دو سال یکبار)
  • فعالیتهای آموزشی و ترویجی شامل برگزاری سخنرانی، کارگاه و راندهای بالینی، دوره های بازآموزی و جلسات گفتگو میان پرسنل، بیماران و همراهان جهت توانمندسازی ارائه دهندگان خدمات سلامت در لحاظ کردن مسائل اخلاقی
  • بکارگیری و اجرای آیین نامه  و دستورالعمل های مرتبط با طرح انطباق در تمام واحدهای بیمارستان
  • پیشنهاد راهکارهای اجرایی در نحوه ارائه خدمات سلامت از منظر اخلاقی و حفظ حقوق بیمار
  • مشاوره اخلاقی در موارد بحث انگیز (مانند ارائه یا توقف درمانهای حمایت حیات و...)
  • اعتلای سطح اخلاق پزشکی در سطح کارکنان ( اقدامات بیمارستان در خصوص اخلاق پزشکی)
  • تدوین آیین نامه در خصوص محورهای مختلف درگیر با مسائل اخلاق
  • نظارت بر عملکرد نظام رسیدگی به پیشنهادات و انتقادات و پیگیری موارد مطروحه
  • ایجاد خط ارتباطی و پاسخگویی در زمینه امور مرتبط با اخلاق پزشکی
  • بررسی طرح های پژوهش و تطابق آن  با در نظر گرفتن کد های اخلاق پژوهش
  • برگزاری کارگاههای اخلاق حرفه ای و روش تحقیق و داوری مقالات
  • ارتقاء سالیانه رتبه پژوهشی مرکز از طریق حمایت و توسعه پژوهش های بنیادی و کاربردی 
  • ارتقاء و گسترش بانکهای اطلاعاتی در زمینه اخلاق پزشکی و تسهیل دسترسی اعضاء هیئت علمی، دانشجویان و پرسنل به منابع الکترونیک
  • آموزش، اجرا و رعایت کلیه دستورالعملهای ابلاغی از سوی سازمان های بالادستی مربوط به این کمیته (وزارت بهداشت ،درمان و آموزش پزشکی)

آماده سازی و ارائه گزارش تحلیل ریشه ای نارضایتی بیمار، خانواده و کارکنان
 

 

  • هماهنگی و پیگیری اجرای استانداردهای حقوق گیرنده خدمت و رعایت اخلاق حرفه ای (شامل تمامی گروه های پزشکی و پیراپزشکی و کارکنان بالینی)
  • آموزش مباحث مربوط به حقوق گیرندگان خدمت و اخلاق پزشکی به تمام گروه های پزشکی و پیراپزشکی و کارکنان بالینی بیمارستان (شامل آموزشهای مفهومی و کاربردی در زمینه رعایت موارد مذکور) 
  • بررسی و شناسایی مشکلات موجود در زمینه حقوق گیرندگان خدمت و ارائه راهکارهای مناسب
  • فراهم‌سازی زمینه مناسب جهت تحقق حقوق گیرندگان خدمت در بیمارستان
  • اطلاع‌رسانی در خصوص کلیه خدمات قابل ارائه و فرآیندها به نحو مطلوب و مناسب به بیماران
  • پاسخگویی به سوالات و چالش های اخلاقی گروه های پزشکی و پیراپزشکی و کارکنان بالینی
  • رضایت‌سنجی از بیماران و مراجعین و تلاش در جهت ارتقاء رضایت گیرندگان خدمت
  • بررسی شکایات ثبت شده در کمیته و ارائه راهکارهای اصلاحی
  • پیگیری اجرای استانداردهای اعتباربخشی مرتبط
  • تصمیم‌گیری در خصوص تشویق و تنبیه کارکنان در خصوص مسایل اخلاق حرفه ای